Kritika - The Best Summer Ever

Konnicsi!

Már egy ideje nem hoztam nektek kritikát, ezért végre vettem a fáradtságot és megcsináltam a soron következő blog kritikáját. Ha érdekel a blog, olvasd el, pásztázd végig a véleményem, és vitatkozz, ha valamivel nem értesz egyet.
Köszönöm Unitato*-nak, hogy elolvashattam a blogjukat.


További jó olvasgatást és blogolást kívánok!
M. Mircsi





Kinézet:
  • Fejléc
A fejlécetek nagyon szép, illik a bloghoz, mind színben, mind hangulatban. 
  • Modulsáv:
A modulsávotokban már találtam szépséghibákat. Az első, ami szúrta a szememet, az a legelső modulotok, az "About The Story" nevű szövegdobozban a szöveget állítsátok sorkizártra, mert nem túl szép, hogy középre van igazítva, illetve a szélességét 80%-ra (width: 80%;), a paddingot 10 és 5 px között adjátok me (padding: 10px;), hogy ne legyen ekkora rés a szöveg és a dobozszéle között. Továbbá szedjétek ki a szöveg elejéről és a végéről a három entert (3x <br />), hogy ne legyen a doboz közepén a szöveg.
A következő modulotoknál nem igazán értem, hogy miért nem alkalmaztátok ugyanazt a szövegdobozt. Már csak azért is, hogy összhangban legyenek. Ahhoz viszont, hogy ezt meg tudjátok valósítani, a linkek színét meg kell változtatni, mert ha jól láttam, akkor megegyezik a doboz hátterének színével.
Az menü elől szedjétek le az entereket, mert nem túl szép, hogy akkora hely van a cím és a menü között. Az igazat megvallva nekem egyáltalán nem tetszik ez a fajta menü, szerintem kicsit gyerekes, de ízlések és pofonok.
A chat borzasztóan bántja a szememet, a szöveget nem lehet elolvasni a színe miatt, nagyon túlzásba estetek. Ajánlom, hogy használjátok a szövegdobozt, amit a legelső modulnál is, a szöveg legyen ugyanolyan színű, a háttér pedig átlátszó.
A képeket tegyétek egyméretűvé, hogy szebben mutassanak.
A modulokat próbáljátok fontossági sorrendbe tenni, valahogy így:
About the story
Some information
As a book
Visitors (Szerintem tök felesleges információ, én a helyetekben törölném.)
Followers
Chat
Archive
Competitions
Exchanges

  • Bejegyzések:
A bekezdéseket MINDIG beljebb kezdem! Ha nem nagy kérés, tessék már ezt betartani, hiszen minden könyvben beljebb van kezdve, és még a nevében is benne van, hogy BEkezdés, magyarul, beljebb kell kezdeni. A fejezetek elég rövidek, ajánlom, hogy egy kicsit írjatok hosszabbakat. A bejegyzéseiteket nem nyomjátok tele képekkel, bár láttam, ahol egy kép segítségével mutattátok be a ruhát, ahelyett, hogy leírtátok volna szavakkal. Ez nagy hiba, ilyen egy író SOHA nem csinál, ez nem képregény, ne tegyétek azzá. Álljatok le ezzel a rossz szokással.
Általában egy képet hangulatfestőnek szoktunk a fejeztek elé tenni, de ti valamiért a bejegyzések végére tesztek egyet-egyet, amit nem értek. Szerintem azoknak a képeknek egy kicsit kisebb méretben legfelül van a helyük.
  • Összességében:
      10/6
A blogotok kinézetében vannak hibák, de kiében nincsenek? Összességében nem egy ronda, igénytelen blog, de nem is tartozik azok közé, amiknél már csak a kinézet miatt is megnézem a blogot.
Még azt hadd kérdezzem meg, hogy miért van angolul a blog, ha a szereplők magyarok, illetve Barcelonában játszódik
Illetve, szerintem a háromszög a címekben nagyon gyerekessé teszi a blogot, én nem tenném oda.


Történet/tartalom:
  • Oldalak:
A szereplőknél nagyon csúnya, hogy nem egyméretűek a képek. Vagy állítsátok ugyanakkorára őket, vagy kérjetek meg valakit, hogy csináljon nektek rendezett képeket.
A többi oldallal nincs gond, nem néztem utána, de mivel van benne tartalom, ezért feltételezem, hogy frissítitek őket. Amennyiben ez nem igaz, nem hinném, hogy szükség lenne rájuk, csak igénytelenné tennék a blogod, ezért inkább töröljétek őket.
Viszont amit én nagyon hiányolok, az egy oldal az eddig megjelent fejezetekkel. Sokkal jobban megkönnyítenétek a látogató dolgát, ha csak bele kéne mennie az egyik oldalba, és már ott is lenne belinkelve az összes rész. Így viszont ki kell keresgélni, ami fárasztó és elveheti az olvasó kedvét az olvasásától.
  • Prológus:
A prológusotok finoman szólva is rövid, emellett kicsit keveslem a leíró részeket, gondolatokat. Az ötlet jó, a kivitelezés már nem annyira. Túl sok benne a párbeszéd, de még a párbeszédeknél sem írtátok oda, hogy az illető hogyan mondja, mit csinál közben vagy valami, ami hozzásegítené egy kicsit az olvasót a jelenet elképzeléséhez.  Kicsit próbáljátok meg húzni a leírásokat apróbb cselekvések leírásával, mint mondjuk a telefon felvételével, vagy azzal, hogy Zoé hogyan készül el, reggelizik-e, mit vesz fel, vagy akármivel ami az eszetekbe jut és kicsit beljebb tudjátok vezetni az olvasót a főszereplő életébe. Ne csak a barátjával történő beszélgetésből derüljön ki, hogy Zoé szünetben sokig lustul az ágyban, hanem itt-ott rejtsetek el az elején erre utalásokat. Meséljetek, ne a csak tényeket vázoljátok párbeszédekkel fűszerezve.



      5/2
Nem tudom hány évesek vagytok, de én körülbelül 1,5 és 2 évvel ezelőtt járhattam ezen a szinten, amikor így írtam. Azt sem tudom, hogy mióta írtok, de ha nem hagyjátok abba ezt a hobbitokat, akkor biztosan kinövitek majd ezt a stílust.
  • Sztori:
Az igazat megvallva, nekem már az alapötlet sem jött be túlzottan. Nem hiszem, hogy csak így egyik napról a másikra eldöntik, hogy kimennek Barcelonába szülők, meg minden más felügyelet nélkül tizenhat évesen, méghozzá három fiú és két lány felállásban. Ki az a felelőtlen szülő, aki ennyi idősen, ilyen társasággal elengedi a lányát több száz kilométerre magától? Arról meg már ne is beszéljünk, hogy a ők mennyire gyerekesek, megbízhatatlanok,  és meggondolatlanok. Megitta a kólás üveg tartalmát, amibe a haverja belepisilt? És nem tűt fel neki, hogy valami nem okés vele? Flóráról meg az a gyanúm, hogy egy boszorkány, vagy varázsló, mert egyszerűen képtelen vagyok elhinni, hogy az ajtó alatt(!) képes volt átdugni egy poharat, méghozzá állítva! Persze, az nem derült ki, hogy a pohárban adta-e be a kólát, vagy az üvegben, de a kétliteres kólás üveg sem fért volna be könnyebben. A palacsinta még elmegy, mert már én is láttam filmekben olyan ajtót, aminél meglehetősen nagy volt a rés az ajtó alja és a padló között, de az sem normális házakban volt. Ez nem is lenne túl célszerű, ugyanis azon a lyukon minden hang kiszűrődne, még az is, amit esetleg a bent tartózkodó személy(ek) nem igazán preferálnának. De ebbe ne menjünk bele. A lényeg, hogy a ti történetetekből is hiányzik a realitás, amin nagyon gyorsan változtatni kell! Így élvezhetetlen a történet! Bevallom én igyekszem minden blognál az összes részt elolvasni és úgy véleményezni, de a ti blogotoknál egyszerűen nem ment, csak a nyolcadik részig jutottam, majd elolvastam az utolsót, hogy azért tudjam, ha valamin sikerült javítanotok. Abból nem sokat tudtam meg, de a történet továbbra sem tetszik.
Az alapsztori mellett a kivitelezés sem sikerült jobbra. A fejezetek kilencven százaléka abból áll, hogy felsoroljátok(!), hogy mi történet velük. Nem elmesélitek részletesen úgy, hogy azt érezzük, mi is ott vagyunk, az egész előttünk történik. Nem, ti felsoroljátok, hogy itt voltak, ott voltak, ezt nézték meg, oda mentek, itt ez volt, ott meg az. Alig vannak benne értelmes gondolatok, leírásokkal egyáltalán nem találkoztam, fogalmam sincs, hogyan is néznek ki a fiúk, vagy Flóra, esetleg Zoé. Egyedül a Starring oldalon található képek miatt van elképzelésem arról, hogy hogyan is nézhetnek ki, ami nagyon-nagyon rossz egy könyv szempontjából, hiszen a könyvekben, egyáltalán nincs ilyen részletes kép a szereplőkről, ezért az olvasónak a leírtak alapján kell elképzelnie a szereplőket, ami a ti történeteteknél egyszerűen lehetetlen lenne. Tegyetek több leíró részt, részletesebben írjátok le az eseményeket, érezzem azt, hogy én is ott vagyok velük Barcelonába és el tudjam képzelni, amit ők is látnak.
Apróbb helyesírási hibákat találtam, amiket egy átolvasás után javítani is tudtok, de nagyobb bakik nem voltak.

      5/2
Még rengeteg negatívumot tudnék írni, pozitívumot már kevesebbet. Nekem egyáltalán nem tetszett, amit írtatok, a két pontot is csak azért adtam meg, mert azért voltak saját ötleteitek, ami azt jelenti, hogy van fantáziátok, ami az egyik legfontosabb dolog egy értelmes, igényes történet megírásához. A negatív kritikám ellenére azt javaslom, hogy ne hagyjátok abba az írást, próbálkozzatok és olvassatok sok könyvet. 
  • Karakterek: 
A szereplők borzasztóan gyerekesek, felelőtlenek és könnyelműek. Ha nem tudnám, hogy a lányok tizenhat, a fiúk tizenhét évesek, tizennégy évesnek is csak akkor mondanám őket, ha a tizennégy évesek között is a legéretlenebbekre gondolnék. A szülők helyében én a világért sem engedtem volna el őket külföldre még felügyelettel sem, nemhogy egyedül. A szerelmi életük alapján sem tudnék sokkal többet mondani, minthogy éretlenek. És még ez is enyhe kifejezés. Fogalmam sincs mennyi idősek vagytok, de abban biztos vagyok, hogy még soha nem volt igazán olyan komoly kapcsolatotok.

      5/2
Még mindig csak azt tudom ajánlani, hogy olvassatok sok könyvet, nézzetek filmeket és figyeljétek meg, hogy hogyan is viselkedik egy tizenhat-tizenhét éves tinédzser, milyenek a kapcsolataik, meg úgy a mindennapjaik, és az alapján alkossatok saját szereplőket.
  • Fejezetek:
                 Prológus
Egyéb hibák:
A párbeszédeknél a szóköz után teszünk szóközt. (*=szóköz)
"-Szia Oli!"
- *Szia Oli!
"-Na, mi volt ilyen fontos?-kezdek bele."
- *Na, mi volt ilyen fontos?*-*kezdek bele.

                 1.fejezet
Egyéb hibák:
"-Nem vetted észre, hogy vége lett az évzárónak?

-Ööö... Mikor?

-Már vagy öt perce.
-Akkor lehet, hogy egy kicsit elbambultam...-Kicsit??! Azt hittem, kómába estél..."

Ez azért kicsit durva. Alig várta, hogy végre menjenek, de nem vette észre, hogy vége lett az évzárónak? Először eszembe jutott, hogy talán Zoé ilyen álmodozós fajta, és ez talán majd hamarosan kiderül, de Zsófi reakciójából ítélve, erről szó sem lehet, ebben az esetben, ez egy kicsit tényleg durva...

"Flóra eléggé az ellentétem. Ő szelíd, visszafogott, okos, kedves, aranyos, szorgalmas, de ezektől függetlenül ugyanakkora barom, mint mi."
Oké, hogy ti vagytok a mesélők, ti jobban ismeritek a szereplőket, ezért csak természetes, hogy mindent elhiszünk, mi, olvasók, de azért egy két példát írhatnátok, hogy mégis miből kellett volna levonnunk azt a következtetést, hogy Zoé mi miatt ellentéte Flórának. Mert nem pakolt még össze? És akkor Zoé vad, buta, goromba, nem aranyos? Mert ugye Flórának az ellentéte. De ez miben is nyilvánul meg? Arra szintén nem kaptunk választ, hogy mit jelent olyan baromnak lenni, mint ők? És hogy lehet egy szelíd, szorgalmas, okos, aranyos, kedves lány barom?



"Egy öt perces monológgal végül meggyőz, úgyhogy túllépünk a bikini-kérdésen."
Nem nagyon szeretitek leírni azokat a részeket, amivel egy kicsit megismerhetnénk a szereplőket, ugyanis ha nem is az egész monológot írtátok volna le, hanem csak egy kisebb részletet belőle, már akkor jobban megismerhettük volna Zoé, illetve Flóra stílusát.

                 2.fejezet
Egyéb hibák:
Párbeszédeknél, ha valakinek a mondandója ponttal végződik, akkor a pontot nem rajtuk ki. Erre abból is rájöhettél, hogy a megszólalás után következő mondatot kis betűvel kezdted, ami azt jelenti, hogy előző mondat még nem ért véget.
"-Hú. – rogytam le fáradtan egy fotelre, kólával a kezemben."
- Hú – rogytam le fáradtan egy fotelre, kólával a kezemben.



Nagyon sok tőmondatot használ, pedig egy kötőszó, vagy egy vessző segítségével simán egyet csinálhatnál kettő, vagy akár három mondatból is.
"Mindannyian fáradtak vagyunk. De szinte el sem merem hinni, hogy végre itt vagyunk. Méghozzá minden rendben ment. Nagyjából."
Mindannyian fáradtak vagyunk, de szinte el sem merem hinni, hogy végre itt vagyunk, méghozzá úgy, hogy minden rendben ment.



Ha egymás után ketten szólalnak meg, mindkettejük mondanivalóját külön sorba írjuk.
"- Ööö. Ja. Most már. – válaszolt összeráncolt szemöldökkel.-Nem jössz el velem valami boltba? – kérdeztem hulla fáradtan.
...
- Flóra elaludt, Balázst és Bencét meg se kérdezem, döglusták. De ezt te is tudod.-Ja. Hát jó, akkor gyere! Menjünk.Épp a bejárati ajtón készültünk kimenni, amikor eszünkbe jutott, hogy tulajdonképp hová akarunk mi menni?"
- Ööö. Ja. Most már – válaszolt összeráncolt szemöldökkel.
- Nem jössz el velem valami boltba? – kérdeztem hulla fáradtan.
...
- Flóra elaludt, Balázst és Bencét meg se kérdezem, döglusták. De ezt te is tudod.
- Ja. Hát jó, akkor gyere! Menjünk.
Épp a bejárati ajtón készültünk kimenni, amikor eszünkbe jutott, hogy tulajdonképp hová akarunk mi menni?



Ne használ fogalmazásban zárójelet, csak ha valamit csakúgy mellékesen jegyzel meg, igazából nem tartozik a történethez. Viszont te ahelyett, hogy megmagyaráztad volna a mondatban, egy zárójelben leírtad.
"Buszmegálló (ahonnan busz indul, ami elvisz minket boltba blablabla…)" *pislog* Szerintem mindenki tudja mi az a buszmegálló...
"Talán már fél órája kutyagoltunk (még mindig egyenesen), amikor egy sétáló házaspár jött szembe. Na, ideje bevetni a nyelvtudásom. (5ös csapatunkból, egyedül én beszélem a nyelvet)"
Talán már fél órája kutyagoltunk még mindig egyenesen, amikor egy sétáló házaspár jött szembe. Na, ideje bevetni a nyelvtudásom, ugyanis az ötös (fogalmazásban betűvel írjuk a számokat is) csapatunkból egyedül én beszélem a nyelvet.



Ne ugrálj az igeidők között. Ha a történetet múltidőben kezdted, akkor ne jelenidőben fejezd be!


  • Összességében:
      10/2
Próbáljatok több realitást vinni a történetbe, leíró részeket, és gondolatokat. Természetesen vannak olyanok, akiknek most is tetszik a blogotok, de higgyétek el, az igényesebb, érettebb emberek az első néhány sor után ki fogják ikszelni a blogotokat és soha többé nem néznek vissza.

1 megjegyzés: